Запорожця другого покоління було задумано відразу після виведення на конвеєр «горбатого» ЗАЗ-965. Як і його попередник, ЗАЗ-966 мав міжнародні аналоги, проте налагодження зв'язків було складним процесом.

ЗАЗ-966, ласкаво прозваний «вухатим» через характерні великі повітрозабірники на задніх крилах, дотримувався задньомоторної схеми з двигуном повітряного охолодження та повністю незалежною підвіскою — концепції, успадкованої від «горбатого» ЗАЗ-965.

Поки йшла підготовка двигуна підвищеної потужності, основна увага на заводі приділялася створенню нового кузова.

На відміну від короткої та похилий задньої частини ЗАЗ-965, ЗАЗ-966 прийняв більш складну конструкцію, що відповідає моделям вищого класу. Цей редизайн дав змогу збільшити простір багажника, усунувши колишнє обмеження «горбатого» Запорожця.

Перший зразок ЗАЗ-966
Перший зразок ЗАЗ-966

Дизайн ЗАЗ-966 справив незабутнє враження на незвичних до подібної естетики радянських громадян. Чого багато хто не знав, так це того, що ця радянська машина мала зарубіжні аналоги, хай і не безпосередньо.

Серійна модель ЗАЗ-966 1966 року мала разючу подібність із західнонімецьким NSU Prinz 4. Хоча пропорції варіювалися, контур боковин, підкреслений литтям, мав помітну схожість. Ця схожість призвела до прізвиська ЗАЗ-966 «мильниця».

Однак німецький NSU Prinz 4 був представлений у 1961 році до досвідченого зразка ЗАЗ-966. Експериментальні ЗАЗ-966 та НСУ мали схоже декоративне оздоблення передньої частини, але серійний радянський автомобіль мав химерні фальшрадіаторні грати, що надає автомобілю більш «дорослого» вигляду.

Від цих ґрат відмовилися на початку 1970-х років на ЗАЗ-968.

Хоча ЗАЗ та NSU мали схожість, жоден з них не був прямою копією іншого. І радянські, і німецькі автомобілі ведуть своє походження від спільного предка – дивовижний зв'язок за кордоном.

NSU Prinz 4
NSU Prinz 4

1959 року в США дебютував революційний Chevrolet Corvair. На відміну від норм консервативної Америки, Corvair мав плоский шестициліндровий двигун з повітряним охолодженням ззаду, схожий на знаменитий Volkswagen Kaefer.

Хоча візуально Corvair не був сенсаційним, він міг похвалитися чіткою поясною лінією, яка візуально розділяла кузов, і декоративною обробкою на передній частині.

Chevrolet Corvair послужив моделлю як німецького NSU Prinz 4, так радянського ЗАЗ-966. Цікаво, що Chevrolet Corvair потрапив до СРСР, де його прискіпливо вивчав НАМІ при доопрацюванні системи охолодження ЗАЗ-966.

Двигун.

Двигун ЗАЗ-966 зберіг наступність з агрегатом ЗАЗ-965 - двигун V4 повітряного охолодження робочим об'ємом 0,9 літра потужністю близько 30 кінських сил.

У 1968 році був представлений двигун МеМЗ-968 об'ємом 1,2 літра та потужністю 40 кінських сил – на третину більше, ніж у попередника.

Принципова зміна системи охолодження супроводжувала новий двигун. На відміну від попередньої конструкції, де вентилятор втягував повітря в ребра циліндрів, вентилятор 1,2-літрового двигуна нагнітав повітря між циліндрами, а потім викидав через прорізи на задній панелі.

На моделі, призначені для інвалідів, з 1968 року до кінця виробництва сімейства ЗАЗ-968 встановлювалися 30-сильні двигуни. Однак стандартним двигуном залишився 40-сильний варіант.

Американський Chevrolet Corvair
Американський Chevrolet Corvair

Західнонімецький аналог NSU Prinz 4 мав поперечно розташований позаду двоциліндровий двигун. Навпаки, Chevrolet Corvair з його шестициліндровим опозитним двигуном, створеним під впливом німецького Volkswagen, вплинув на вибір конструкції як ЗАЗ-966, так і NSU.

Шасс.

ЗАЗ-966 успадкував підвіску та гальма від попереднього «Запорожця». Хоча з передніми гальмами спочатку виникали проблеми, зрештою вони були оснащені двома циліндрами на кожне переднє колесо.

Передня торсіонна підвіска ЗАЗу, родом із 1950-х років, була запозичена у Volkswagen Kaefer. Така підвіска разом із задньою незалежною ресорною підвіскою від «горбатого» Запорожця зберігалася до початку 1990-х років.

Навпаки, NSU мав передню пружинну підвіску, а всі моделі Chevrolet використовували пружинну підвіску з передньою підвіскою на поперечних важелях.

Читайте також:

Ви повільно знищуєте шлунок: чим так насправді небезпечний звичайний бутерброд із ковбасою

Важлива новація: що потрібно знати українцям, які вперше отримують паспорт за кордоном

У будинку будуть постійні неприємності: чому краще позбавитися фіалок. Багато хто про це не знав