Багатьом у це буде складно повірити, але у 30-х роках 20 століття харківська промисловість могла побудувати автомобіль на 100% із деталей власного виробництва. Хоча інші радянські автозаводи того періоду (ЯАЗ, ГАЗ, АМО) використовували готові вузли та агрегати зарубіжного виробництва. Не дивно, що пам'ять про першу українську вантажівку жива досі.
Підпишись на Hyser.com.ua в Google News! Тільки найяскравіші новини!
ПідписатисяУ СРСР 30-ті роки катастрофічно бракувало вантажних автомобілів, особливо 4-тонников. Так, наприклад, горьківські ГАЗ-АА (Ford-AA) піднімали 1,5 тонни, московські АМО та ЗІСи (Autocar) – до 3 т, ярославські Я-3 та Я-4 – 3,0 – 3,5 т.
Інженери та конструктори Харківського автоскладального заводу поставили собі дуже амбітне завдання. Так, у лютому 1930 року конструкторське бюро заводу розпочало розробку креслень своєї власної вантажівки, а в червні вони були вже готові.
Вантажівка отримала назву У-4, яка розшифровувалась як "Україна, чотиритонна". Цікава революційна особливість вантажівки полягала в тому, що харківська вантажівка могла перевезти вантажу більше (4000 кг), ніж важила сама (3750 кг).
При цьому варто відзначити, що перша українська вантажівка не була громіздкою, її габарити були такими: довжина 7000 мм (без кузова), ширина 1900 мм, висота 1800 при колісній базі 4700 мм та колії 1700 мм. Це загалом відповідає розмірам широко відомого сьогодні п'ятитонного ЗІЛ-130.
Як прототип для У-4 була обрана італійська вантажівка Lancia. Невелику кількість таких автомобілів завезли до України наприкінці 20-х рр., і вони непогано виявили себе.
А ще конструктори подбали, щоб шестициліндровий мотор на бензині розвивав 70 л. с., а швидкість машина розвивала значну на ті часи - 50-55 км/год.
Перший екземпляр вантажівки у Харкові випустили на самому початку 1931 року, другий – у листопаді. При цьому точно відомо, що обидві вантажівки У-4 не були "сирими", виставковими зразками.
Так, півтора роки після їх випуску, у березні 1933 року, журнал "Мотор" писав, що "вони успішно працюють у нормальній експлуатації, виконуючи найважчі роботи". Далі слід вантажівок, на жаль, губиться.
Зображень з українською вантажівкою У-4 збереглося дуже мало, та й ті поганої якості. Проте нещодавно на одному Інтернет-аукціоні з'явилося унікальне видання 1932 року – "Нові машини на новобудови промисловості УСРР", де вантажівка "У-4" представлена цікавими фотографіями.
До речі, в раритетному книжковому виданні можна побачити й інші транспортні засоби, виготовлені на початку 30-х років. українськими підприємствами: це гусеничні та колісні трактори ХТЗ, а також перші вітчизняні мотоцикли, випущені також у Харкові.
Читайте також:
Несподіваний удар у спину: Сі Цзіньпін проігнорував Путіна і не привітав його з 9 травня
Багато хто не знав: названо категорії водіїв, які можуть не оформлювати автоцивілку. перелік
Називався "гарячий листоноша": як виглядав дуже незвичайний "горбатий" ЗАЗ