Головний редактор сайту BlackSeaNews, керівник моніторингової групи Інституту чорноморських стратегічних досліджень Андрій Клименко дав прогноз розвитку ситуації з атаками кораблів Росії в Чорному морі.

Як ми й обіцяли, дещо цікаве, якщо хочете – прогноз про можливі наслідки українських атак морськими дронами десантного корабля та танкера РФ у Чорному морі. Відразу після атаки на десантний корабель з'явився російський "вкидання" з приводу того, що українським дроном було пошкоджено виносний причальний пристрій (ВПП) Каспійського трубопровідного консорціуму (КТК). Ми не повірили в це під час перегляду перших фото: вибух на них був приблизно за 1-1,5 км від берега, а ВПП КТК розташовані за 5 км від берега. КТК одразу це офіційно спростував”, - пише Клименко.

Він пояснив, що термін "нафтовий маяк", який почали розповсюджувати ЗМІ, це і є ознакою вкидання, оскільки:

а) такого терміна не існує – це називається російським "ВПУ" (причальний пристрій, що виноситься) – і на маяк воно зовсім не схоже, швидше – на величезний буй.

б) це словосполучення вперше з'явилося на росТВ... Так поспішали, що навіть у вікіпедію не глянули.

Що цікавого у КТК та у нафті КТК: головне - ця сира нафта не під санкціями. НЕ під ембарго. Іноді її просто називають "казахським" – за географією походження це так. Але в окремому трубопроводі КТК є частка нафти, яку видобуває у Казахстані російський Лукойл”, - пише Клименко.

Також він розповів про склад акціонерів КТК. Туди входять: Russian Federation (PJSC "Transneft" Trustee) - 24% (РФ), Rosneft-Shell Caspian Ventures Limited - 7,5% (зареєстроване на Кіпрі спільне підприємство РФ з британсько-нідерландською Shell), LUKOIL INTERNATIONAL GmbH - 12, 5% (РФ), CPC Company - 7% (РФ), JSC NC "KazMunayGas" - 19% (Казахстан), Kazakhstan Pipeline Ventures LLC - 1,75% (Казахстан), Chevron Caspian Pipeline Consortium Company - 15% (США) )), Mobil Caspian Pipeline Company – 7,5% (США), BG Overseas Holding Limited – 2% (Великобританія), Eni International (NA) NVSar.l. - 2% (Італія), Oryx Caspian Pipeline LLC - 1,75% (США).

“Отже, РФ = 31% у держави + 12,5% Лукойлу, Казахстан = 20,75%, США = 24,25% тощо. У КТК ще цікавіша керуюча компанія. Здогадалися? - Так - це Transneft (Транснефть, дочка Роснефти), що знаходиться під міжнародними санкціями. Lukoil (Лукойл) також знаходиться під санкціями. І це найголовніше. Річ у тім, що країни ЄС після оголошення ембарго на сиру нафту РФ та набуття чинності цим ембарго у грудні 2022 р. фактично поступово замінили значну частку російської сирої нафти з Чорного моря... сирою нафтою КТК…”, - пише Клименко.

З цією метою він прогнозує подальший розвиток подій.

Американські, казахські, італійські, британсько-нідерландські акціонери КТК, а також фірми-імпортери нафти КТК (з Італії, Греції, Нідерландів, Франції, Іспанії), а також судновласники з Греції, які перевозять 80% нафти КТК (у липні це було 36 з 45 танкерів, 5 млн. тонн нафти з 6,2 млн.) почнуть різними засобами тиснути на військово-політичне керівництво України не з вимогами, а з побажаннями якось зробити так, щоб не атакувати російський порт Новоросійськ, де не тільки термінал КТК, а й ще й термінал "Транснефть" (звідки йде підсанкційна нафта РФ) та НВМБ - Новоросійська військово-морська база. А якщо РФ визнає цей тиск слабким, то він почне імітувати аварії на тих же ЗПС (виносних причальних пристроях), як вона вже робила це неодноразово... Тобто включить таким чином нафтовий шантаж країн ЄС”, - підсумовує експерт.