Народні депутати замість вирішення проблеми лудоманії вирішили піти якнайшвидше – просто заборонити азартні ігри, пише видання Акценти .

Так, днями у Верховній Раді зареєстрували законопроект 11231 про мораторій на організацію та проведення азартних ігор. Він передбачає на період до припинення або скасування військового стану, а також протягом одного року з дня його припинення або скасування:

- встановити мораторій на організацію та проведення азартних ігор;

- зупинити дію ліцензій, виданих суб'єктам господарювання на провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор;

- з дати зупинення дії відповідних ліцензій заборонити суб'єктам господарювання здійснювати організацію та проведення будь-яких азартних ігор.

Тобто якщо депутати вирішать встановити ці норми, за один день багатомільйонна сфера опиниться поза законом. Чи припинять лудомани одразу просаджувати всі гроші та стануть здоровими? Звичайно, ні. А ось що втратить бюджет і держава – вартує особливої ​​уваги.

Спонсорство та реклама казино

Іноді людей справді дратує, що з кожної праски їм обіцяють по 200 фриспінів і всіляко залучають до азартних ігор. Ніхто не викликає сумнівів, що область реклами гемблінгу потрібно регулювати і зробити все, щоб можливості грати були позбавлені, в першу чергу, неповнолітні гравці.

У той же час, коли рекламу казино буде припинено, чи це зупинить нелегальних учасників ринку, які мають закордонні ліцензії, але заборонені в Україні? Звичайно, ні.

Після запровадження такої заборони виграють насамперед нелегальні казино, які постійно знаходять щілини в законодавстві чи всесвітньому павутинні, щоб безкарно продовжувати свою діяльність. Сам гравець у той же час не буде розуміти, з ким він має справу - пройдисвітами, російськими перевертнями або з офіційним бізнесом, що дотримується законодавства.

Легальний бізнес ніяк не зможе показати, що він сплачує податки, має ліцензії та підтримує український спорт. Адже підтримка змагань спортсменів є одним із видів грального бізнесу як реклами, так і участі у розвитку спортивних сфер не лише в нашій країні.

Не варто забувати, що через такі заборони спорт втратить левову частку фінансування, яке раніше отримували від офіційних гемблінгових компаній. У більшості країн світу, де ринок азартних ігор легалізований, гемблінгові торгові марки спонсорують як національні спортивні змагання, так і локальні спортивні клуби.

Розгул нелегалів та малолітня лудоманія

Старше покоління пам'ятає, як у СРСР намагалися боротися з алкоголізмом суцільними заборонами і чого це призвело. Весь бізнес із виробництва алкоголю перемістився у тінь та на кухні. Так само і заборона діджиталу реклами для легальних казино збільшить можливості та простір для реклами нелегальних казино. Єдиний важіль боротьби з неконтрольованою нелегальною рекламою казино – це легальність реклами офіційних учасників ринку.

Навіть якщо уявити і таку заборону приймуть, це аж ніяк не вплине на нелегальні казино, рекламу яких ми можемо спостерігати будь-де в Інтернеті. У той же час їм абсолютно байдуже неповнолітніх гравців, лудоманів та будь-які правила, виконання яких можна вимагати від легальних учасників ринку.

З прикладу Росії чи інших тоталітарних країн ясно, що заборонити Інтернет просто неможливо. Таким чином, держава ніяк не вплине на діяльність незаконних казино, які створюватимуть по 200 дзеркал своїх сайтів щодня, а уповноважені органи просто не встигатимуть їх блокувати.

Шляхи регулювання

Боротися з будь-якою проблемою суцільними заборонами – простий шлях, але непотрібний. Замість регулювання, вирішення проблеми, певних рамок та правил Україна отримає небачений розгул нелегального ринку азартних ігор, на який держава не матиме жодних важелів впливу.

Водночас багато експертів зазначають, що замість повної заборони ринок гемблінгу потребує більш жорстких та певних правил, які мають прописати законодавці та допомогти їх виконувати.

Наприклад, одним із вирішення проблеми безконтрольної реклами грального бізнесу можуть бути переговори з Facebook, Youtube, Google та іншими соціальними мережами для можливостей легальної комунікації офіційних казино, як це зроблено в інших країнах. Таким чином, афіліатний ринок скоротиться як мінімум удвічі, і відпаде потреба в B2B ліцензіях, що додатково посилить детінізацію реклами грального бізнесу в Інтернеті.

У багатьох країнах, де добре вважають податки, які гральний бізнес сплачує до бюджету, вже давно розробили набір правил, які допомагають долати нелегальні сайти з онлайн казино та надавати конкурентні переваги офіційним ресурсам.

Наприклад, розробка цивілізованих правил та можливість легально працювати з основними майданчиками (Facebook, Youtube, Google) дозволять розвиватись легальному ринку.

Нині згідно з внутрішніми правилами даних мереж Україна входить до списку країн, де повністю заборонено рекламу азартних ігор, хоча є багато країн, де таку рекламу, у тих самих мережах, транслювати можна. Такі компанії, як Facebook, Youtube, Google можуть змінити внутрішні правила, а не роблять це через те, що не можуть розібратися з нашим законодавством та через ситуацію в країні. Якщо це питання буде порушено на рівні держави, і з метою регулювання ринку азартних ігор, Facebook, Youtube та Google зможуть додати нашу країну до списку «Дозволено з обмеженнями», що є фактично регулюванням.

Ну і законодавцям слід пам'ятати історичні паралелі і те, що повна заборона будь-чого ніколи не вирішувала проблеми. У той же час, як набір правил та регулювання дозволять отримувати чималі гроші до бюджету та контролювати гральний бізнес.