Про це свідчить аналіз закупівель Міністерством оборони України у системі Прозорро, який провели "Наші гроші".
Підпишись на Hyser.com.ua в Google News! Тільки найяскравіші новини!
ПідписатисяЗокрема, було проаналізовано дані про 27 контрактів на постачання дизпалива за час овномасштабного вторгнення, починаючи з весни 2022 року. За законом назви постачальників та обсяги постачання не розкриваються. Відомі лише ціни на одиницю.
З них випливає, що до лютого 2023 року різниця між вартістю пального, яке контрактували військові, з ринковими оптовими цінами в Україні була іноді навіть більшою за 11 тис. грн/т, або 19%.
Наприклад, за договором від 21 листопада міністерство купило арктичний дизель за ціною 71 904 грн/т, тоді як його ринкова оптова ціна, за даними Консалтингової групи А-95, становила 60 180 грн/т.
Згідно з контрактом від 15 грудня 2022 року, зимове ДП обійшлося військовим у 70 999 грн/т, що на 9 024 грн/т більше за ринкову ціну того часу (61 976,05 грн/т).
«Наші гроші» зазначають, що Служба безпеки України веде розслідування щодо сплати МОУ своїм постачальникам палива 7% ПДВ, хоча уряд ще на початку вторгнення встановив нульову ставку на паливо для потреб ЗСУ. За даними джерела у Державній аудиторській службі, приватний постачальник 2022 року через механізм «згорток» одразу вивів із обігу кошти, призначені для сплати податку назад державі.
Кардинально ситуація змінилася навесні цього року, коли постачальником пального стала Укрнафта. У квітні за середньоринкової ціни на літнє ДП на рівні 44 610 грн/л МОУ змогло його купити за 36 900 грн/л. Ця тенденція спостерігається і зараз. Останній договір, опублікований у «Прозорро» 6 червня, свідчить про те, що ресурс військові купили за 35 459 грн/т за його ринкової ціни 39 521 грн/т.
За наявними даними, незважаючи на військовий стан, Міноборони продовжує купувати паливо через систему Прозорро, тобто за конкурентною процедурою. "Укрнафта" пропонує найбільш конкурентну ціну і тому зараз є єдиним постачальником оборонного відомства.
Раніше повідомлялося, що у 2022 році одним із найбільших постачальників пального для армії був нафтопереробний завод «Укртатнафта», але вартість цих обсягів була невідомою.
Крім того, за даними джерел на ринку, постачання для МО у 2022 році здійснювала група «Трейд Комоді», яка була найбільшим постачальником міністерства у 2016-2018 роках і запам'яталася низкою скандалів через завищені ціни та зрив контрактів.
Як повідомляв enkorr раніше, на початку листопада 2022 року влада України на основі закону «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму військового або надзвичайного стану», а також ряд наказів Верховного головнокомандувача ЗСУ ухвалила рішення про примусове відчуження у власність держави акцій кількох стратегічно важливих підприємств, серед яких ПАТ «Укрнафта» та ПАТ «Укртатнафта», які раніше контролювали група «Приват» та інші приватні акціонери.
У травні 2023 року голова «Укрнафти» Сергій Корецький заявив, що після переходу «Укрнафти» під контроль Міноборони компанія виконує всі взяті на себе зобов'язання щодо постачання палива армії. Цю інформацію підтвердили й у самому Міноборони.
Нагадаємо, директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн у своєму матеріалі «Як зникає нафтовий бізнес групи «Приват» зазначав, що постачання паливної армії було однією з основних причин націоналізації «Укрнафти» та «Укртатнафти».