Довгий час державний техогляд вважався обов'язковим для всіх автомобілів та мотоциклів. Однак у 2012 році в поліції звернули увагу, що несправність автомобіля – чи не остання у списку причин ДТП, тому МВС рекомендувало скасувати цю процедуру. Ось тільки все нове, кажуть, добре забуте старе.
Так, усі вже знають, що наступного року в Україні можуть повернути обов'язкову процедуру технічного огляду автомобілів, яку раніше було скасовано. Це знову дозволить деяким чиновникам та обраним компаніям "виманювати" в українських водіїв щонайменше по 10 млрд гривень щороку.
А поки що за Законом техогляд в Україні мають проходити виключно автомобілі, які використовуються з комерційною метою. Таким чином, поки що легковики сімейного призначення обов'язковому техогляду не підлягають.
Що ж до майбутніх нововведень, то чіткої переодичності техогляду немає. Вона залежить від режиму експлуатації машини та її віку:
  • для легкових автомобілів, які використовуються з метою отримання прибутку, з терміном експлуатації понад два роки – кожні два роки;
  • для вантажівок вантажопідйомністю до 3,5 т, причепів до них з терміном експлуатації понад два роки – кожні два роки;
  • для вантажівок вантажопідйомністю понад 3,5 т, причепів до них та машин таксі незалежно від терміну експлуатації – щорічно;
  • для автобусів та спецтранспорту, що перевозить небезпечні вантажі, незалежно від терміну експлуатації — двічі на рік.
Нагадаємо, що технічні вимоги до автомобілів та процедура техогляду визначено державними стандартами ГОСТ та ДСТУ та Наказом Міністерства Інфраструктури України від 15.02.2012 № 106. До речі, влаштувати "попередній техогляд" вдома не вийде, оскільки для контролю багатьох параметрів використовуються складні пристрої.
Ну а поки що обов'язкового технічного контролю в Україні позбавлені:
  • усі легкові автомобілі, причепи (напівпричепи) до них (крім таксі та машин, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку) - незалежно від року випуску;
  • мотоцикли, мопеди, мотоколяски та інші прирівняні до них транспортні засоби незалежно від віку;
  • легкові автомобілі, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку, вантажні автомобілі вантажопідйомністю до 3,5 тонни та причепи до них віком до двох років.
Коли ж повернуть техогляд для приватних авто, сказати складно. Законопроект, який не дуже втішив українських автомобілістів, був опублікований на сайті Міністерства інфраструктури ще у квітні 2021 року. Тоді це викликало сильний резонанс у суспільстві і в країні на якийсь час перестали просувати такий сумнівний проект. До того ж, і війна внесла свої корективи.
До речі, за їзду без техогляду передбачається штраф 17 000 грн. А звільнятися від огляду за новим Законом будуть лише нечисленні категорії транспорту:
  • машини, які не виїжджають на дороги загального користування, тобто — технологічний транспорт, який експлуатується виключно на території підприємств: заводів, фабрик, кар'єрів тощо;
  • транспортні засоби із двигуном об'ємом до 125 куб. см або електродвигуном потужністю до 4 кВт;
  • транспортні засоби, що не розганяються понад 25 км/год;
  • сільгосптехніка, яка може рухатися дорогою не швидше 40 км/год.