Коли автоексперти зіставляли радянські та зарубіжні автомобілі, виникало чимало суперечок.

Сперечалися про те, що наші конструктори запозичили у іноземців, а що придумали самі і тема гаряча досі, пише "За рулем".

Сьогодні розглянемо ЗАЗ‑965, який був спроектований в кінці 1950-х спільними зусиллями НАМИ і МЗМА. Він став, по суті, родоначальником нового в СРСР класу мікролітражок. В якості прототипів радянської машини зазвичай говорять про німецькому Volkswagen Käfer (Жук) і італійському Fiat 600.

Отже, 1960 рік, ЗАЗ-965. Автомобіль має дввигун повітряного охолодження, чотирициліндровий, V-подібний. Робочий об'єм 0,76 літра, потужність 23 к.с., пізніше – 0,9 літра, 27 к. с. підвіска незалежна: спереду – поперечні торсіони, ззаду – пружини. Кузов несучий.

Volkswagen Käfer, 1936 рік, черговий раз модернізований в 1953–му - двигун - повітряного охолодження, опозитний, робочий об'єм 1,1 літра, потужність 30 к.с. підвіска всіх коліс – незалежна, торсіонна. В основі Жука - икоритоподібний підлогу-платформа.

ЗАЗ оснащений зовсім іншою конструкцією - у нього несучий кузов з лонжеронами.

Підвіску Запорожець запозичив у обох зарубіжних прототипів. Передня 1 – на поздовжніх торсіонах, як у Фольксвагена, а задня 2‑"Італійська", пружинна, з поздовжніми важелями: така схема більше підходила для відносно високих моторів, італійського рядного і радянського V-образного. Низький опозитний мотор був тільки у Фольксвагена.

Fiat 600, 1955 рік, володіє рядним чотирициліндровим двигуном водяного охолодження. Робочий об'єм 0,63 літра, потужність 21 к.с. підвіска незалежна: спереду – на поздовжній ресорі, ззаду – пружинна. Кузов несучий.

У Запорожця двигун Запорожця V-подібний, чотирициліндровий, повітряного охолодження: ніякого відношення ні до італійського рядного рідинного двигуна, ні до німецького опозитного воздушника він не мав.

Творці ЗАЗ-965 розповідали мені, що чеський мотор уважно вивчали в НАМИ. Але зменшеною копією татровського наш двигун, звичайно, не був: ці мотори об'ємом 0,76 і 3,0 літра зовсім різні і по "геометрії" – діаметру циліндра і ходу поршня. По дизайну ЗАЗ - 965 близький до Фіату. Як, втім, і деякі інші мікролітражки тих років-скажімо, Mitsubishi 500.

Fiat 600, безсумнівно, вплинув не тільки на конструкцію кузова, але і на дизайн радянської мікролітражки. Видно це, зокрема, по деталях інтер'єру - по комбінації приладів, наприклад.

Раніше Hyser писав про те, що У мережі показали переваги радянського " Запорожця".

Також Hyser повідомляв, що конструктор з Харкова зібрав гібрид з продукції ЗАЗ, ГАЗ і УАЗ.

Нагадаємо, що вартість автомобільного палива на АЗС України рекордно збільшилася.