«Укрзалізниця» прямує до Європи: Польська залізниця проти української, — В чому «Укрзалізниця» крутіша

Польща вкладає мільярди в модернізацію залізничної інфраструктури, але їм ще потрібно підтягнути персонал

Українську та польську залізниці неможливо порівнювати глобально. Якщо у нас в 2016- му році ламали голову над тим, що робити зі збитками, які досягали 7,4 млрд грн, і скаржилися на 90% зношеність парку локомотивів, то у Польщі вкладають космічні суми в рейковий транспорт. Тільки вдумайтеся, за діючою програмою на 2016-2021 роки в залізничну інфраструктуру Польща інвестує 15 млрд євро.

Останні роки залізниця там і справді нагадує будівельний майданчик. Прокладаються нові колії, на вокзалах маленьких містечок зводять підземні тунелі, ставлять сучасні табло, розширюють зали, ремонтують будівлі. Чимось це нагадує наш початок 2000-х і часи Кучми та Кірпи, тільки значно більших масштабів. Зрозуміло чому — щонайменше 15 років економіка Польщі росте. Навіть у часи світової кризи так було.

До 2023 року польська залізниця модернізує 700 наявних поїздів і закупить 185 нових. Все заради збільшення прибутку. В 2016 вона отримала «профіт» в 48 млн злотих ($13 млн), перевізши 38,5 млн пасажирів.

Покращення інфраструктури, збільшення швидкості руху поїздів, за очікуваннями дозволить перевозити понад 40 млн пасажирів щороку із річним прибутком в 270 млн злотих ($73,3 млн).

«Укрзалізниця» лише нещодавно змінила збиток на прибуток. За підсумками 2017-го він склав 100 млн грн (3,5 млн), а в 2018-му планують наростити до 700 млн ($24,7 млн). Та це завдяки вантажним перевезенням. Пасажирські наразі не зовсім прибуткові.

Втім, через реформу у Польщі залізниця не відрізняється пунктуальністю. Потяги часто запізнюються на години.

До речі, стосовно рухомого складу. В Україні досі «в моді» старенькі чеські електровози «шкоди» ЧС-7, ЧС-8 кінця 80-х, луганські та радянські тепловози 70-х, є трохи локомотивів спільного виробництва Дніпровського заводу з «Siemens». Але здебільшого локомотиви старі.

Та все ж, знайшли 1 млрд доларів для контракту з General Electric на 15 років, за яким нам зроблять 200 і модернізують ще 75 дизельних локомотивів. Та тут ставка на вантажні перевезення.

У Польщі ж радують око, так само як і наші «Хюндай», електрички PESA, швидкісний Pendolino.

Дорогою на 28 Економічний форум у Криниці-Здруй, інформаційним партнером якого є Depo.ua, ми вирішили порівняти якість надання послуг і саму зручність поїздки в двох однакових за класом експресів: українського Інтерсіті+ за маршрутом Київ — Перемишль, 2-го класу, та польського Інтерсіті 2-го класу з Перемишля до Кракова.

Почнемо з того, що у нас другий клас — це сидячі місця по 2-3 крісла поруч. Розетки присутні. Коштує квиток з Києва до Перемишля 520 гривень. Втім, ця відстань значно довша, ніж від Кракова до Перемишля. Більше підійде порівняння із маршрутом Київ — Вінниця. За це доведеться сплатити 220 грн. Краків — Перемишль — 346 грн або 45 злотих.

У Польщі другий клас це або «купешки» на 6 місць чи такі самі крісла поруч як і в нас. Є в них ще лежачі місця, але це ми не розвідали. Кожен пасажир має власну розетку.

Якщо в українських потягах Інтерсіті є WiFi, то в польських у другому класі його нема. Та він і не треба. Покриття мобільного Інтернету в Польщі таке, що по 4G можна спокійно всю дорогу дивитися ролики в YouTube. В Україні ж 3G та 4G з‘являється хіба у великих містах, а WiFi працює, та повільно, або ж взагалі пропадає як у Львівській області чи на Донбасі. Та це не вина залізниці — таке в нас покриття від операторів.

Поляки їдуть швидше. Після модернізації колії на ділянці Перемишль-Краків поїзд стабільно летить 125 км/год. В Україні така швидкість досягається нечасто, переважно вона до 100 км/год.

У поляків просторіші туалети з умовами, передбаченими для інвалідів і колясочників.

Та їх потяг може стати в полі хвилин на 40. У нас залізниця значно пунктуальніша.

А якщо взяти сервіс, то тут ми на дві голови вище. Хоч провідники у Польщі і не стовбичать на вході як і в нас, вони ні слова не знають англійською. І продовжують на твої запитання і прохання тараторити тобі польською попри все. В українському «Інтерсіті» як провідники так і в кафе з тобою вільно говорять англійською.

До того ж, польського провідника важко знайти. Під час дороги з Перемишля до Кракова в моєму вагоні в людини стався приступ епілепсії. Провідник з‘явився коли все скінчилося і не дуже переймався. Пасажири зробили все за нього.

Окремий момент — вокзали. У Польщі всюди WiFi, є платний душ. Все чисто і сучасно зі збереженням «олдскулу».

Коли черга — з‘являються люди з терміналами, допомагаючи касирам і продаючи квитки додатково. Але англійську ніхто на моєму шляху не знав. Всі оголошення по вокзалах польською. В Україні присутня англійська. У поляків є також термінали самообслуговування для купівлі квитків.

Важко уявити, на скільки років польська залізниця випередить нашу після реформи, але за сервісом персоналу і пунктуальністю поки що ми кращі. За інфраструктурою і рухомим складом, на жаль, програємо роки, а скоро будемо і на десятки позаду.

Читайте далі: Укрзалізниця готує для бідних українців «скотовозки» без нормального туалету: В Укрзалізниці пояснили, чим відрізнятимуться поїзди класів комфорт, стандарт та економ