«Чоловік захворів цієї ночі, записатись на прийом до лікарки не зміг»: «покращання» в українських поліклініках — як в лікарнях працюють електронні черги, та чи працюють вони взагалі

За записом. Як у поліклініках працюють електронні черги.

Восени 2017-го Міністерство охорони здоров’я презентувало електронну медичну систему для лікарів і пацієнтів – eHealth. На сьогодні нею вже користується 1 297 медзакладів в Україні. У Києві до системи під’єднано 28 центрів первинної медико-санітарної допомоги та 261 амбулаторія.

Як працює система електронного запису до лікаря в реальності, чи можна вважати реформу успішною, що змінилось за майже рік – у форматі питань та відповідей.

Електронний запис справді працює в усіх медзакладах?

Так, електронна система справді працює. У Києві до неї підключені усі медичні заклади, де надається первинна медична допомога.

І що, черги зникли?

Черги в поліклініках зменшились, але не зникли як такі. Часто пацієнт може запізнитись на прийом, або затриматися у лікаря, а це збиває графік відвідування. Також пацієнти досі приходять в поліклініку на огляд без запису, тобто займають “живу” чергу і чекають нагоди потрапити в кабінет, що, відповідно, створює хаос у роботі самих лікарів.

Як можна записатись на прийом до лікаря?

На прийом до лікаря можна записатись, скориставшись одним із чотирьох способів: через інтернет, електронні бокси в обраній поліклініці (якщо є), зателефонувати в колл-центр або реєстратуру поліклініки, а також узгодити дату і годину наступного прийому безпосередньо у лікаря в кабінеті.

Електронний бокс для самостійного запису до лікаря в холі Київського міського дитячого діагностичного центруФото: Макс Требухов Електронний бокс для самостійного запису до лікаря в холі Київського міського дитячого діагностичного центру

Чим «інші» інформаційні системи відрізняються від eHealth?

Окрім eHealth, медичні заклади використовують інші інформаційні системи – “Поліклініка без черг”, “Доктор Елекс”, Helsi, Medics, Emsimed, medstar, MedCard, eLife. Різніці для пацієнтів між ними немає.

Інформаційну систему самостійно обирає медичний заклад, тому якщо на одному порталі пацієнт не знайшов своєї поліклініки, варто спробувати на іншому або зателефонувати в поліклініку й дізнатись, до якої системи поліклініка під’єднана і чи під’єднана взагалі. Якщо поліклініка ще не під’єднана до електронної системи, пацієнти змушені йти до лікаря за принципом “хто крайній”.

То тепер я не можу просто прийти в поліклініку і потрапити до терапевта?

Ні. На прийом потрібно записатись заздалегідь. Щоправда, у деяких київських поліклініках, які LB.ua відвідав “з інспекцією”, зокрема в Дніпровському районі, поки діє принцип “50 на 50” – спочатку на прийом ідуть ті, хто зареєструвався, а в перерві між записами – ті, хто просто прийшов.

Що робити тим, кому потрібно до лікаря терміново?

В МОЗі пояснюють: якщо пацієнту необхідна екстрена допомога лікаря, але він не може потрапити на прийом до свого терапевта, потрібно телефонувати в швидку або невідкладну медичну допомогу.

Усі сімейні лікарі, окрім тих, хто ще не під’єднався до електронної системи, працюють за записом. Тому якщо пацієнт в стані самостійно дійти до поліклініки, він може звернутися до чергового терапевта, у якого, можливо, буде вільне місце, або зателефонувати своєму лікарю і дізнатись, чи є в нього час на огляд.

На практиці це виглядає так: люди приходять в свою поліклініку та намагаються пройти в кабінет, часто з криком і сварками. До прикладу, в центральній поліклініці на Подолі ми зустріли сімейну пару, яка не могла потрапити на прийом до лікаря, бо прийшла без запису.

“Чоловік захворів цієї ночі, – розповідає Олена, – записатись на прийом до нашої лікарки не зміг, бо все зайнято. Ось намагається потрапити в кабінет до іншої, але поки безуспішно, ті хто електронно це зробив, – не пропускають. Є два варіанти: або викликати лікаря, що є безглуздою витратою часу, на мою думку, бо невідомо коли приїде, або чекати, поки всі візьмуть свої рецепти.

Тут бронею стоять, лиш би мій чоловік не зайшов. Це неправильно. Має бути лікар, який без запису може допомогти людині, щось схоже на травмпункт, прийме в будь-яку годину доби”.

Якщо людина не може прийти до лікаря сама, чи можна викликати його додому?

Так, лікаря можна викликати додому. Якщо пацієнт не уклав декларації з сімейним лікарем, він може зателефонувати у найближчу поліклініку та обрати лікаря за територіальним принципом – тобто, вказати свою домашню адресу й до нього прийде дільничний, за яким закріплена вулиця.

Якщо пацієнт уклав угоду з сімейним лікарем, він також може викликати додому лікаря за територіальним принципом, оскільки поки що паралельно працюють дві системі — стара і нова. Так буде мінімум до кінця 2018 року, а можливо, до кінця 2019 року. Нова система (з підписанням декларації з обраним лікарем) діє наступним чином: пацієнт телефонує лікарю особисто, описує симптоми і просить приїхати. Лікар вирішує, чи потрібен його візит.

З пенсіонеркою Валентиною та її чоловіком ми познайомились у поліклініці Шевченківського району. Свою угоду з лікарем вони уклали ще в травні, на прийом прийшли за записом. Змінами пенсіонери задоволені, але досі ображені на свою лікарку, яка не приїхала до них, коли чоловіку стало зле.

Людям пощастило, що їхня сусідка поверхом нижче також за освітою медик, вона й надала допомогу; дільнична зателефонувала наступного дня і запитала, як чоловік себе почуває і коли зможе прийти на прийом.

А про пенсіонерів подумали, як вони?

Пенсіонери часто задоволені електронною чергою. Попри зовнішню паніку вони досить легко опановують технології та записуються до лікарів самостійно, найчастіше – по телефону. В поліклініці №2, що на Березняках, ми познайомились з 83-ним Георгієм. Він прийшов на прийом до свого лікаря за електронним записом, який зробив за день до того.

Каже, що такі зміни йому подобаються: “Бо я подзвонив, мені кажуть: “Є такий вільний час”, а якщо він мене не влаштовує, то кажу, яка година підходила б, і мені допомагають обрати. Добре, що завжди є декілька варіантів на вибір. Ще один плюс, лікарі тепер приходять на роботу вчасно: раніше, хтось міг прийти пізніше, а тепер знають, що з конкретної години їх чекають люди”.

Щоб потрапити до вузьких спеціалістів, теж потрібно чекати?

Так. Якщо до сімейного лікаря на плановий огляд реально записатись за два-три дні, то з медиками вузької спеціалізації сьогодні ситуація гірша: ускладнення полягає не тільки в нестачі спеціалістів, а й також у тому, що для огляду, до прикладу, в хірурга, пацієнту потрібно мати направлення від свого терапевта, до якого, знову ж таки, треба зареєструватись на прийом.

Анну ми зустріли в поліклініці Дніпровського району з річною дитиною. “Потрапляємо на прийом до сімейного лікаря за електронним записом, або телефоную напряму, – розповідає жінка, – мене з маленькою дитиною інколи пропускають без черги. В той час як до вузькопрофільного спеціаліста – найближчий запис за тиждень.

От нещодавно записувала брата на прийом до кардіолога та ендокринолога, місць просто немає. Чекати, коли є аналізи на руках і терміново потрібно до лікаря, ніхто не буде. Тому ми домовлялись з лікарем особисто. Можна, звичайно, в живій черзі сидіти, але ті, хто приходить за записом, не пропускають. А якщо сам лікар вийде, щоб прийняти тебе, то почуєш про себе багато корисної інформації”.

Читайте далі: Приехав в больницу с острой болью, девушка узнала, что беременна и рожает: у нее абсолютно не было живота и поправилась она всего на 1,5кг